10 paşi în crearea testelor online cu Google Forms

Iniţiativa redactării acestui tutorial a venit din dorinţa de facilitare a învăţării utilizării  noilor tehnologii în sala de clasă de către un număr cât mai mare de cadre didactice.

După o expunere succintă a avantajelor şi dezavantajelor testelor grilă concepute în Google Forms, am gândit 10 paşi pentru îndrumarea colegilor care doresc să experimenteze şi, de ce nu, să-şi îmbunătăţească stilul de predare. „Descoperite” pe Internet, aceste teste nu sunt dificil de redactat atâta timp cât sunteţi un utilizator al reţelelor de socializare sau al poştei electronice.

 

Avantajele testelor grilă în Google forms

  • Necesită abilităţi digitale minime din partea elevilor;
  • Corectarea este extrem de rapidă;
  • Feedback-ul pentru elevi este imediat, prin afişarea punctajului;
  • Grad mare de atractivitate pentru elevi;
  • Prin repetiţie se asigură o învăţare facilă;
  • Pe foaia de calcul tabelar similară cu Excel se colectează toate răspunsurile: astfel avem o evidenţă clară a nivelului fiecărui elev;
  • Formularul Google realizează interpretarea grafică a fiecărui item din test;
  • Se asigură un ambient plăcut şi competitiv, propice actului didactic.

Dezavantajele testelor grilă în Google forms

  • Există elevi care nu au un smartphone;
  • Nu toţi elevii vin cu smartphone la şcoală;
  • Elevii nu se pot conecta la Internetul din şcoală;
  • Nu toţi elevii au date mobile;
  • Elevii pot trişa în rezolvarea testelor;
  • Pentru o acurateţe sporită a evaluării, testul trebuie să cuprindă numai itemi obiectivi;
  • Itemii subiectivi sunt contraindicaţi în conceperea testelor în Google forms;
  • Reticenţa profesorilor în utilizarea smartphone-ului la clasă;
  • Rezistenţa la schimbare din partea colegilor / conducerii şcolii.

Apreciez că pentru profesori avantajele sunt chiar mai mari, deoarece utilizarea smartphone-urilor la clasă e în asentimentul generaţiei digitale, ceea ce va atrage elevii în actul didactic facilitându-le înţelegerea şi fixarea noilor cunoştinţe. Este bine să transformăm smartphone-ul şi tableta în aliaţi ai actului didactic.

Evident că aceste teste tip grilă nu pot înlocui evaluările clasice, pe hârtie. Google forms nu poate evalua cu acurateţe itemii semiobiectivi şi itemii subiectivi.

Mi-ar plăcea ca prin acest tutorial să conving cât mai mulţi colegi, dar şi părinţi, că smartphone-urile sau tabletele pot fi un instrument util şi benefic în educaţie. Pe elevi i-am cucerit deja!

Pasul 1

Este nevoie să aveţi o adresă de email pe Google, adică adresa dvs. trebuie să se termine cu @gmail.com

 Pasul 2

Intraţi în adresa de email şi duceţi cursorul în colţul din dreapta sus unde se află un pătrat alcătuit din 9 puncte. În imagine este indicat de o săgeată bleu.

Captura de ecran 1

Pasul 3

Faceţi click pe pătratul cu 9 puncte şi vi se „deschide” un meniu asemănător cu imaginea de mai jos, apoi click pe butonul „Drive” indicat cu o săgeată  bleu. Aţi intrat în ceea ce se numeşte „DRIVE” (spaţiu de stocare online).

Captura de ecran 2

Pasul 4

După ce aţi intrat în DRIVE trebuie să aveţi în stânga ecranului un meniu nou asemănător cu cel din imaginea de mai jos: butonul „Nou”, „Contul meu Drive”, „Acces permis pentru mine”, „Recente”, „Cu stea” etc..

Captura de ecran 3

Pasul 5

Priviţi imaginea de mai sus şi faceţi click pe butonul „Nou”. Vă apare un nou meniu ca în imaginea de mai jos.

Captura de ecran 4

 

Pasul 6

Veţi da click pe „Formulare Google” şi vi se deschide formularul propriu-zis unde vă veţi redacta testul.

Captura de ecran 5

 

În zona din stânga a sus, pe fond mov, înlocuiţi „Formular fără titlu” cu tema /capitolul din care vreţi să daţi testul.

În zona din centru, pe fond alb, înlocuiţi încă o dată „Formular fără titlu”. Sub titlu puteţi să includeţi o mică descriere a testului în care să precizaţi, de exemplu, numele unităţii de învăţământ, data etc.

Captura de ecran 6

Fiecare săgetă bleu indică zone de creare a întrebării testului dvs. La „Întrebare fără titlu” scrieţi întrebarea, formulaţi cerinţa.

Cu „Adăugați o opţiune” sau ADĂUGAŢI „ALTELE” puteţi adăuga oricâte variante doriţi la întrebare.

Pe mijloc, la săgeata care indică cele 6 puncte, se poate încărca o imagine pe care o aveţi deja salvată pe calculator.

În partea de jos, la primul simbol de la stânga la dreapta, puteţi să copiaţi întreaga întrebare. Al doilea simbol vă permite să ştergeţi o întrebare. Bulina mov şi menţiunea „obligatoriu” vă indică ce fel de răspuns doriţi să primiţi de la elevi: obligatoriu sau nu.

În dreapta, de la butonul ca un vârf de săgeată orientat în jos, se poate alege tipul de răspuns pe care îl pot bifa elevii: „Răspuns scurt”, „Paragraf”, „Răspunsuri multiple”, „Casetă de selectare” etc. precum în imaginea de mai jos.

Captura de ecran 7

 

În dreapta imaginii, cele 6 simboluri indicate de săgeata bleu, de jos în sus, au următoarele funcţii: primul simbol, privind de jos în sus, care imită semnul egal, creează o nouă secţiune în test; al doilea simbol permite adăugarea unui film scurt; al treilea simbol facilitează încărcarea unei imagini; al patrulea simbol indică adăugarea unui titlu şi a unei descrieri; al cincilea simbol oferă opţiunea „importării unei întrebări”; al şaselea simbol facilitează crearea unei noi întrebări.

Captura de ecran 8

Pasul 7

Pentru a adăuga un punctaj testului dvs. faceţi click pe rotiţa dinţată din dreapta sus, aflată între butonul „TRIMITEŢI” şi simbolul unui ochi. Vă apare imaginea de mai jos:

Captura de ecran 9

Apoi veţi da click pe „CHESTIONARE” pentru adăugarea punctajului.

Captura de ecran 10

Reveniţi la întrebarea dvs. apăsând butonul „GENERAL”. În acest moment vi s-a creat butonul de adăugare punctaj şi butonul de feed-back numit „CHEIE DE RĂSPUNS”.

Captura de ecran 11

Pasul 8

După ce faceţi click pe „CHEIE RĂSPUNS” veţi putea adăuga punctajul, bifa răspunsul corect şi scrie feedback pentru variantele corecte / incorecte.

Captura de ecran 12

Pasul 9

Creaţi foaia de calcul tabelar de tip Excel care colectează răspunsurile la test. Apăsaţi click pe butonul „RĂSPUNSURI” aflat în partea de sus-mijloc, indicat prin săgeata bleu verticală, apoi pe simbolul pătrat verde cu linii albe din dreapta ca în imaginea de mai jos, indicat prin săgeată orizontală.

 

Captura de ecran 13

Pasul 10

Apăsaţi butonul din dreapta care arată ca un ochi, indicat de săgeata bleu pe verticală. Vi se deschide o imagine asemănătoare cu cea de jos. Mergeţi în bara de sus şi copiaţi întregul link înconjurat cu culoare bleu.

Captura de ecran 14

Link-ul vă apare sub această formă: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeEJlhXkXC0RqU- cbMLBZn3WP0tsMNHI62LgoeFwTi7HLbnuw/viewform şi se transmite elevilor. Facil ar fi ca elevii să aibă un grup de whatsapp pe care să postaţi linkul de la testul online.

 

Pentru a vizualiza interpretarea itemilor obiectivi aveţi două variante:

  • prima este să deschideţi foaia excel prin click pe ea şi vă apar toţi elevii care trimit un răspuns la test, inclusiv data şi ora la care s-au completat;

    Captura de ecran 15

 

  • a doua variantă este să daţi click pe „RĂSPUNSURI” şi vă apare o imagine grafică în care fiecare item este interpretat.

Captura de ecran 16

Pentru exemplificarea realizării testelor în Google Forms puteţi naviga pe următoarele paginii ale site-ului nostru:

 

UPDATE! Pentru disciplinele şcolare la care este necesară scrierea unor formule luaţi în considerarea faptul că aplicaţia nu recunoaşte caracterele speciale. De exemplu, la matematică, o formulă cu derivate / integrale va apare ceva de genul:

   f (x)  g(x) dx  f (x)dx  g(x)dx

Ca soluţie am identificat următoarea posibilitate: transformarea formulelor / exerciţiilor care necesită caractere speciale în text-imagine: necesită utilizarea Print screen / Snipping Tool. Astfel formula de mai sus o să fie redată corect ca în imaginea de mai jos.

 

error

Vă place acest site? Distribuiţi, vă rugăm :)

error: Content is protected !!