Reforma şi Contrareforma_clasa a VI-a
Harta răspândirii Reformei în Europa
TEST DE EVALUARE
Pentru inspecţiile de grad – o schiţă model de lecţie cu obiective care exprimă capacitatea, condiţiile şi criteriile de performanţă, clasa a VI-a
SCHEMA LECŢIEI
Reforma şi Contrareforma
- Definiţie
- Reforma este o amplă mişcare de protest contra Bisericii catolice în sec. XVI, apărută în Imperiul romano-german, Anglia, Franţa şi Elveţia şi care s-a răspândit în Spania şi Ţările de Jos
- Cauze
- rivalitatea dintre Biserica catolică şi marii nobili
- vinderea de „indulgenţe” (comerţ cu iertarea păcatelor)
- neacceptarea amestecului papei în politica internă a statelor catolice
- Manifestări
- Imperiul romano-german– Martin Luther – lutheranism
- 95 de teze, Wittenberg; susţine mântuirea prin credinţă şi simplificarea cultului
- traduce Biblia în limba germană
- Anglia –Henric al VIII-lea – anglicanism
- Regele a devenit şeful bisericii ieşind de sub controlul papei prin „Actul de supremaţie”
- Elveţia şi Franţa – Jean Calvin– calvinism
- pune accentul pe predestinare şi interzicerea luxului
- Contrareforma
- Biserica catolică introduce o disciplină severă prin Conciliul de la Trento(1545-1563)
- se înfiinţează Ordinul călugărilor iezuţi (şcoli apreciate)
- se organizează tribunalul bisericesc: Inchiziţia
- se înfiinţează Indexul cărţilor interzise
- Urmări
- scade puterea papei
- apar conflicte:
- Războiul ţărănesc german (1524-1525)
- Războaiele religioase din Franţa (1562-1598)
INFORMAŢII CHEIE (esenţializare)
REPREZENTANT |
LOCUL APARIŢIEI | DENUMIREA RELIGIEI REFORMATE |
CONŢINUT |
Martin Luther |
Imperiul romano-german |
luteranismul |
95 de teze care susţin mântuirea prin credinţă |
Henric al VIII-lea |
Anglia |
anglicanismul |
Regele a devenit şeful bisericii care iese astfel de sub autoritatea papei |
Jean Calvin |
Franţa + Elveţia | calvinismul |
Pune accentul pe predestinare şi interzicerea luxului |
APROFUNDARE
Cauze economico-sociale
Bogăţia excesivă a clerului
Vinderea şi cumpărarea funcțiilor ecleziastice
Vinderea de indulgenţe
Taxe apăsătoare
Cauze politice
Instaurarea monarhiei absolute
Rivalitatea dintre Biserica catolică şi marii nobili
Neacceptarea amestecului papei în politica internă a statelor catolice
Cauze morale şi religioase
Încălcarea valorilor creştine de către înalții reprezentanți ai clerului
Slăbirea încrederii oamenilor în Biserica catolică
Slăbirea autorității papei (mutarea sediului la Avignon)
Martin Luther |
Jean Calvin |
Pomenirea şi cumpărarea indulgențelor nu au nicio valoare – numai credința poate salva sufletul omului.
Fiecare credincios trebuie să citească Biblia şi s-o interpreteze după propria conștiință.
Simplificarea ceremonialului religios.
Refuzul celibatului preoților.
Neacceptarea cultului icoanelor şi al moaștelor. |
Simplificarea ritualului religios mai mult decât susţinea Luther.
Introducerea ordinii şi disciplinei severe în Biserică.
Principii morale stricte (interzice dansul şi jocurile de noroc).
Susţine predestinarea (mântuirea este decisă de voința lui Dumnezeu şi nu de faptele omului).
Biblia este singura sursă a adevărului. |
Fişa de lucru – „Masacrul din noaptea Sf. Bartolomeu” 23-24 august 1572
„Vreo 15 detaşamente … au fost repartizate în locuri diferite. La dangătul clopotelor, catolicii au dat semnalul masacrului…..Oricine avea un duşman putea să-l omoare, considerându-l hughenot… Pe străzi, o bandă venea în urma alteia fără încetare, mai ales în cartierul librarilor. Mai mulţi dintre aceştia au fost aruncaţi de pe acoperişul casei lor în focul unde ardeau cărţile… Femeile, cu copiii lor, de care nu voiau să se despartă, erau târâte spre Sena, străpunse cu lovituri de spadă şi aruncate în fluviu, în număr atât de mare, încât fluviul s-a colorat în roşu. Pe scurt, carnagiul s-a prelungit de duminică, 24 august, de la miezul nopţii, până a doua zi; peste zece mii de oameni, bărbaţi, femei, bătrâni, au fost masacraţi în 24 de ore”.
(Memoriile lui Luc Geizkofler, student german)
Sarcini de lucru:
- Precizaţi cine sunt hughenoţi la care face referire textul.
- Menţionaţi un motiv pentru care a avut loc masacrul relatat de text.
- Formulaţi o opinie în legătură cu acest fapt istoric.
Fişa de lucru – Învăţăturile lui Martin Luther către fiul său
,,Luther îi povesteşte fiului să Johann că el cunoaşte o grăină în care copiii pot intra după voie şi, de asemenea, pot, în anumite condiţii, să mănânce merele şi perele cele mai frumoase care se găsesc aici; ei pot, de asemenea, să călărească ponei, să cânte din flaute de aur şi să tragă cu arbalete din argint. Aceşti copii pot face toate acestea pentru că le place să se roage, pentru că le place să înveţe şi pentru că sunt cuminţi.”
Luther, Scrieri
- Despre ce grădină povesteşte Luther?
- Care sunt ideile religioase pe care le susţine Luther?
- De ce îşi încurajează Luther fiul să înveţe şi să se roage?