Declaraţia drepturilor omului şi cetățeanului_clasa a VI-a
Activitate practică – „Călătoria cu balonul”
Materiale – un balon desenat pe o foaie A4 + o listă de drepturi care se scrie pe caiet (adaptare listă de 10 drepturi)
Elevii împărțiți pe grupe de 3-4-5 (în funcţie de nr de elevi din clasă = cam 5 grupe maximum)
Sarcini de lucru
- Colorează balonul
- Completează nr de săculeţi cu balast până la 10
- Scriu cele 10 drepturi pe fiecare săculeț
- Ierarhizează drepturile
- „Aruncă” 5 drepturi ca să nu se prăbușească balonul şi să sosească la destinație
- Fiecare grupă prezintă în faţa clasei balonul şi drepturile rămase
- Se compară drepturile eliminate şi cele rămase
„Cheia” exerciţiului
Într-un sistem constituțional care funcţionează corect, abolirea oricăror dintre aceste drepturi ar cauza o daună gravă democrației. Drepturile omului sunt drepturi naturale şi, prin urmare, inalienabile. Călătoria cu balonul a fost aşadar o simulare a unei situații care sperăm să nu se întâmple niciodată – apariţia unei dictaturi.
Dacă elevii ajung să pună la îndoială regulile jocului din aceste motive, atunci obiectivul său de învăţare a fost pe deplin atins.
Listă 10 drepturi
- Drepturi la alegeri libere
- Dreptul la proprietate
- Dreptul la egalitate între femei şi bărbaţi
- Dreptul la un mediu sănătos
- Dreptul la alimentație sănătoasă şi apă curată
- Dreptul la educaţie
- Dreptul la libertate de gândire şi religie
- Dreptul la îmbrăcăminte şi locuință pentru toţi oamenii
- Dreptul la viaţă privată
- Dreptul la libertate de mişcare