BACistorie

Ce materie învăț pentru simularea naţională a examenului de bacalaureat la ISTORIE, din martie 2024?

Este întrebarea din mintea multor elevi de clasa a XII-a filiera teoretică, profil umanist sau vocațional, profil artistic, sportiv, pedagogic sau teologic. Răspunsul este condensat într-un playlist de pe canalul meu de YT dedicat simulării naţionale.

Şi iată care sunt temele anuţate de Ministerul Educaţiei:

  1. Romanitatea românilor în viziunea istoricilor – tema cuprinde informaţii despre strămoşii noștri înainte de cucerirea romană, procesul de romanizare şi etnogeneza românească şi se încheie cu viziunea istoricilor despre romanitatea românilor în care se pune accent pe teoria imigraţionistă a lui Robert Roesler şi pe teoria continuităţii formulată de A.D. Xenopol, dar şi pe abordarea acesteia în secolul XX.

Filmul didactic despre Romanitatea românilor are o durată de 30 de minute şi cuprinde: informaţii sub formă de scheme pe care le puteţi transcrie cu uşurinţă, imagini animate, hărți şi multe explicații. Filmul este gândit metodic şi realizat urmărind principii didactice. Istoria este o disciplină cu adevărat interesantă şi uşoară atunci când evenimentele sunt înțelese şi învăţate în relaţie cauză-efect.

Filmul didactic despre Romanitatea românilor este numerotat cu cifra 1.

În completarea filmului didactic v-am pregătit şi exerciţii pentru smartphone pe site-ul rosioru.ro, la secţiunea dedicată jocurilor online pentru bac.

https://rosioru.ro/resurse-educationale-deschise/mentorat/istorie-clasa-a-xii-a-si-bac/1-romanitatea-romanilor/

 

  1. Autonomii locale şi instituţii centrale în spaţiul românesc în secolele IX-XVIII – este o temă destul de consistentă pe care am decis să o tratez în 2 filme didactice datorită informațiilor numeroase pe care le cuprinde.

Astfel, primul film numit, simplu, Autonomiile locale, are o durată de 32 de minute. Cuprinde o schemă animată despre evoluţia obștilor săteşti în uniuni de obşti, apoi în autonomii locale (sau formațiuni prestatale) şi, în final, apariţia celor 4 state medievale. De asemenea, am evidențiat poziția geografică a acestor autonomii locale, insistând pe localizarea intra şi extracarpatică, folosind hărți istorice pentru ca voi să puteţi reține cu uşurinţă astfel încât la examen să vă puteţi da seama rapid ce anume trebuie să scrieţi. Am continuat apoi  cu explicarea principalelor autonomii locale (tip de autonomie: cnezat/voievodat/codri/ocoale/ţări, izvor istoric, lider politico-militar) şi am încheiat cu formarea statelor medievale româneşti: Transilvalnia, Ţara Românească, Moldova şi Dobrogea, explicând cauzele şi urmările pentru fiecare în parte.

Filmul didactic despre Autonomiile locale este numerotat cu cifra 2.

Având în vedere numeroasele nume proprii din această temă, m-am gândit că v-ar prinde bine un rezumat, aşa că am realizat şi o variantă de doar 3 minute a Autonomiilor locale, evidențiind mai ales localizarea şi denumirea lor.

Al doilea film al acestei teme denumit Instituţiile centrale, are o durată de 17 minute. Am început cu o enumerare în ordinea importanței a tuturor instituţiilor centrale. Am acordat o atenţie deosebită instituției centrale a domniei precum şi celei a voievodatului pe care le-am explicat folosindu-mă de un tabel comparativ… pe care ar fi bine să vi-l transcrieţi, pentru că vă ajută în mod real să învăţaţi informaţiile ordonate pe secole. Învăţarea pe secole a evenimentelor este foarte importantă, deoarece la examen o să vă daţi seama, rapid şi corect, ce trebui să scrieţi.

Filmul didactic despre Instituţiile centrale este numerotat cu cifra 3.

În completarea celor două filme despre Autonomii locale şi instituţii centrale în spaţiul românesc în secolele IX-XVIII v-am pregătit şi exerciţii pentrut smartphone pe care le găsiţi pe site-ul rosioru.ro, la secţiunea dedicată jocurilor online pentru bac.

https://rosioru.ro/resurse-educationale-deschise/mentorat/istorie-clasa-a-xii-a-si-bac/2-autonomiile-locale-si-institutiile-centrale/

 

  1. Tema Statul român modern: de la proiect politic la realizarea României Mari (secolele XVIII-XX) am explicat-o tot în două filme didactice, deoarece este şi ea destul de consistentă.

Prima parte a temei am numit-o, simplu, Proiectele politice şi am explicat-o într-un film cu o durată de 34 de minute ce cuprinde evenimente care se derulează de-a lungul a aprox. 150 de ani.  Am explicat ce înseamnă un proiect politic, am arătat cauzele apariției acestora, apoi trăsăturile sau caracteristicile lor, după care le-am prezentat efectiv pe cele mai importante dintre ele, mergând, în expunere pe intervale cronologice de câte 50 de ani, adică pe jumătăţi de secole. În completarea explicațiilor mele m-am folosit de hărţi istorice realizate de mine pentru ca informațiile pe care e bine să le rețineți să vă fie cât mai clare şi uşor de învăţat. La prezentarea proiectului paşoptist am introdus de asemenea hărţi,  tabele şi imagini, pentru a organiza eficient conţinuturile istorice. Ultimul proiect politic pe care l-am prezentat în film este cel referitor la Rezoluţiile Adunărilor ad-hoc din Moldova şi Ţara Românească, proiect din  a doua jumătate a sec. XIX. Filmul se încheie cu o recapitulare a tuturor proiectelor politice pe care le-am plasat pe o hartă istorică realizată tot de mine, hartă pe care vă îndemn să v-o copiaţi pentru că vă va ajuta foarte mult să învăţaţi proiectele politice prin acest organizator grafic.

 

Filmul didactic despre Proiectele politice este numerotat cu cifra 5.

 

A doua parte a temei am explicat-o în filmul Realizarea României Mari, cu o durată de 33 de minute. La simularea naţională nu intră conținuturile referitoare la secolul XX, adică Al doilea război Balcanic şi Tratatul de pace de la Bucureşti şi Primul Război Mondial cu Marea Unire, însă le veţi regăsi în film. Ele vă sunt necesare la examenul din vară. Dar, voi puteţi să vă uitaţi la tot filmul, deoarece vă ajută să înţelegeţi exact care a fost finalitatea proiectelor politice. Folosesc de asemenea imagini, tabele şi hărţi istorice prin care v-am explicat Războiul Crimeei şi Tratatul de pace de la Paris (1856), Adunările ad-hoc şi Rezoluţiile acestora, Convenţia de la Paris, dubla alegere a lui Al. I. Cuza şi domnia acestuia cu cele mai importante măsuri de organizare şi de consolidare a statului român. Am continuat, apoi, cu aducearea prinţului străin şi principalele momente ale domniei lui Carol I. Filmul se încheie cu domnia regelui Ferdinand în care am prezentat, de asemenea, cele mai importante evenimente din timpul acesteia. Informaţiile despre Marea Unire le-am prezentat sub forma unui tabel pe care vă îndemn, de asemenea, să vi-l transcrieţi.

Filmul didactic despre Realizarea României Mari este numerotat cu cifra 6.

În completarea celor două filme despre Proiectele politice şi României Mari  v-am pregătit şi exerciţii pentru smartphone pe site-ul rosioru.ro, la secţiunea dedicată jocurilor online pentru bac.

https://rosioru.ro/resurse-educationale-deschise/mentorat/istorie-clasa-a-xii-a-si-bac/4-proiectele-politice-si-formarea-statului-roman/

 

  1. Filmul despre Constituţiile României este primul film didactic din seria pentru bac pe care l-am realizat, în vara anului 2021 şi are o durată de 22 de minute. Această temă o apreciez ca fiind destul uşoară. Pentru ca ea să devină uşoară şi pentru voi am început filmul prin a vă explica, cu ajutorul unui arbore, cum este organizat un stat conform constituţiei şi arătându-vă locul legilor constituţionale, legilor organice şi ordinare. Am folosit şi un tabel în care am ordonat pe jumătăţi de secole cele patru acte cu valoare de constituţie şi cele 7 constituţii propriu-zise. Filmul continuă cu prezentarea succintă a fiecărei constituţii, arătându-vă imagini istorice şi exemple concrete de asemănări şi deosebiri.

 

Filmul didactic despre Constituţiile din România este numerotat cu cifra 8. Anul acesta am postat un remake al primul film din seria de bac (cel din 2021) pentru a le da acelaşi format pătrat tuturor filmelor din playlistul cu materia pentru bac.

În completarea filmului despre Constituţiile din România v-am pregătit şi exerciţii pentru smartphone pe site-ul rosioru.ro, la secţiunea dedicată jocurilor online pentru bac.

https://rosioru.ro/resurse-educationale-deschise/mentorat/istorie-clasa-a-xii-a-si-bac/7-constitutiile/

  1. Filmul despre Secolul XX – între democraţie şi totalitarism. Ideologii şi practici politice în România şi în Europa are o durată de 27 de minute. Pe canalul de YT găsiţi acest film numerotat cu cifra 9 cu o denumire scurtată: Ideologii şi practici politice.

Filmul cuprinde o listă cu noţiuni cheie explicată succint, exemple de practici politice democratice şi totalitare, asemănări şi deosebiri între acestea şi se încheie cu prezentarea României care trece de la regimul politic democratic la cel totalitar. În film am folosit imagini sugestive şi organizatori grafici pentru a face informaţiile cât mai accesibile. Această temă  pentru examenul de bacalaureat este singura care se face în clasa a XI-a, iar în clasa a XII-a mai mult se recapitulează.

 

În completarea filmului despre Ideologii şi practici politice aveţi şi exerciţii pentru smartphone pe site-ul rosioru.ro, la secţiunea dedicată jocurilor online pentru bac.

https://rosioru.ro/resurse-educationale-deschise/mentorat/istorie-clasa-a-xii-a-si-bac/6-practici-politice/

Aşadar, pentru simularea naţională aveţi de parcurs 7 filme didactice care însumează un total de 198 de minute, adică  sub 3 ore şi jumătate.

Playlistul pentru simulare este completat de un TIMPELAPSE pentru intervalul 1856-1918 şi de un short în care vă explic, rapid, că învăţarea eficientă are nevoie de 3 niveluri: vizual, auditiv şi practic.

https://www.youtube.com/watch?v=BcgRWNnzK_A&list=PLJqIut0x44jZOGtcSSaHlpolzp4wkP3Lw&index=1

Pentru rezolvări de subiecte de bac din anii anteriori aveţi atât pe canalul de YT cât şi pe site-ul rosioru.ro aprox. 30 de modele de rezolvări.

https://www.youtube.com/watch?v=o-UQ4YunUdo&list=PLJqIut0x44jbQZIZJFJoOfR9vcJuRQZVj

https://rosioru.ro/resurse-educationale-deschise/mentorat/subiecte-rezolvate/

 

 

2 comentarii la „Ce materie învăț pentru simularea naţională a examenului de bacalaureat la ISTORIE, din martie 2024?

  • Doamna Profesoara,
    Vă multumim din suflet pentru materialele puse la dispozitie in vederea pregatirii pentru bacalaureat. Sunt deosebit de clare și eficiente. E o placere sa inveti. Sa va dea Dumnezeu sanatate!

    • Mă bucur mult că materialele mele sunt potrivite stilului tău de învăţare! Îţi urez spor la învăţat şi multă baftă la bac! 🙂

Comentariile sunt închise.

error: Content is protected !!