Proiectul de lecţie la istorie
Am realizat un model de proiect de lecţie mixtă pe care îl puteţi vizualiza şi descărca din articolul de mai jos. De asemenea, am făcut şi un film pentru YouTube în care am explicat pas cu pas cum am gândit şi întocmit acest proiect.
Cu prietenie,
Prof. Mirela Roşioru
PROIECT DE LECŢIE
Disciplina: Istorie
Data: 28 aprilie 2025
Clasa: a VII-a B
Profesor: ………………………..
Unitatea de învăţământ:
Unitatea de învăţare: Lumea postbelică
Lecţia: Reconstrucție și dezvoltare. Viaţa cotidiană
Tipul lecţiei: mixtă
Locul de desfășurare: sala de clasă.
Atitudini şi valori utilizate în lecţie: relaționare pozitivă cu ceilalți, gândire critică, flexibilă și prospectivă, valorizarea creativității ca resursă de dezvoltare personală și comunitară.
Competențe generale:
1.Utilizarea în contexte diverse a coordonatelor şi reprezentărilor de timp şi spaţiu
Competenţe specifice:
1.2 Compararea faptelor / proceselor istorice din perspectivă temporală şi spaţială
2.1 Folosirea surselor istorice în vederea descoperirii elementelor de continuitate şi schimbare în procesele istorice
Obiective operaţionale ( O.O. ) urmărite / La sfârşitul lecţiei elevii vor fi capabili:
- Să compare Planul Marshall cu CAER având în vedere iniţiatorii, scopul şi beneficiarii ajutorului
- Să enumere oricare trei trăsături ale modelului economic capitalist și ale celui comunist
- Să formuleze o opinie despre urmările războiului folosind un argument pentru susţinerea ei
- Să utilizeze noile noţiuni folosite în lecţie în cadrul unor enunţuri orale coerente şi logice: economie de piață, proprietate privată, proprietate comună, economie dirijistă, productivitate
Resurse:
Resurse bibliografice oficiale:
- Programa şcolare pentru disciplina ISTORIE, aprobată prin ordinul MENCS nr. 3393 / 28.02.2017
- Maria Ochescu, Manual de istorie, clasa a VII-a, Editura ArtKlett, București, 2024, pp. 87-89
Resurse metodico-didactice:
- Ion-Ovidiu Pânişoara (coordonator), Enciclopedia metodelor de învăţământ, ediţia a II-a, Editura Polirom, Iaşi, 2024
- Felicia Adăscăliţei ş.a., Elemente de didactică a ISTORIEI, Editura Nomina, Bucureşti, 2010
- Ştefan Păun, Didactica istoriei, Editura Corint, Bucureşti, 2007
Resurse materiale: harta istorică, manualul digital, aplicaţii digitale
Resurse metodologice: strategia didactică – mixtă; metode şi procedee – comunicare orală / scrisă: conversaţia, explicaţia, comparaţia, aprecierea verbală, conversaţia euristică, învăţarea prin descoperire, munca independentă; materiale – harta, aplicațiile din manual, aplicaţii digitale
Momentele lecţiei şi durata | Obiectivele
Operaţionale O.O. |
Activitatea profesorului | Activitatea elevului | Strategii didactice | Evaluare | |
Metode
Procedee
|
Mijloace de învăţământ
|
|||||
1.Momentul organizatoric (1ʼ)
|
Profesorul notează absenţii, verifică sala de clasă şi materialele didactice. | Elevul de serviciu motivează absențele unor elevi. | ||||
2.Actualizarea unor cunoştinţe anterioare. (2ʼ)
|
Adresează elevilor întrebări:
Ce înseamnă lumea postbelică? Cine a câștigat al Doilea Război Mondial? Care este continentul unde au fost cele mai multe bătălii? Ce continent este cel mai afectat de război? Etc. |
Elevii răspund întrebărilor profesorului. |
Conversația euristică, individual, frontal, |
Orală, formativă |
||
3.Captarea atenției prin analiza fotografiilor (2ʼ) | Profesorul prezintă imagini care prezintă distrugerile provocate de război. | Elevii sunt atenți și adresează întrebări. Răspund la întrebări. | Conversația euristică, individual, frontal | Fotografii document: Europa ruinată |
Orală, formativă |
|
3.Anunţarea lecţiei noi, a planului de predare învăţare, a ceea ce trebuie să ştie şi să facă elevul la sfârşitul lecției (enunţarea obiectivelor) (1ʼ) | Astăzi vom studia lecția numită: „Reconstrucție și și dezvoltare. Viaţa cotidiană!” din Manual pp. 86-87
La sfârșitul lecției va trebui să cunoașteți… (sunt enunţate obiectivele operaţionale) |
Elevii notează pe caiete titlul lecției noi. |
Conversaţia euristică Demonstrația
Frontal
|
Tabla și markerul/ Tabla interactivă. |
Orală, formativă |
|
4.Dobândirea noilor cunoştinţe (34ʼ)
|
O.O.1
O.O.2 O.O.3
O.O.4
|
Realizează schema la tablă şi explică noile informații având în vedere cele patru repere propuse:
1. Situația Europei 2. De unde vine ajutorul?
3. Modele de dezvoltare economică
4. Consecințele măsurilor economice |
Notează pe caiete
Notează pe caieteschema lecţiei.
Observă harta modelelor economice din Europa postbelică (Anexa 1)
Analizează graficul (Anexa 2) şi Afişul (Anexa 3)
|
Conversaţia euristică
Demonstrația
Conversaţia euristică
Învăţarea prin descoperire
Munca independentă
|
Tabla, Manual pp. 86-89
Anexa 1 (Harta)
Anexa 2 (Cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea economică)
Anexa 3 (Afişul publicitar comunist) |
Orală, formativă
Orală, formativă
|
5.Fixarea cunoştinţelor (feedback) (9ʼ)
|
O.O.1
O.O.2 O.O.3 O.O.4 |
Profesorul solicită elevii să rezolve aplicaţiile digitale de pe platforma LearningApps. |
Elevii rezolvă răspund întrebărilor profesorului. |
Conversaţia examinatorie şi constatatorie |
Tabla smart / telefoane smart, Aplicaţii digitale |
Orală, formativă Aprecierea verbală |
6.Tema pentru acasă (1ʼ) |
|
Apreciază activitatea elevilor. De învățat lecția și de formulat o opinie, în scris, despre eficienţa modelelor de dezvoltare comunist şi capitalist. | Elevii notează tema pentru acasă. | Conversația |
|
SCHEMA LECŢIEI
Reconstrucție și dezvoltare. Viaţa cotidiană
- Cauză: Europa este ruinată şi plină de datorii
- De unde vine ajutorul?
Planul Marshall
capitalist |
C.A.E.R.
comunist |
|
Cine? | SUA a oferit între anii 1948-1951, 13 miliarde de dolari | URSS a creat în 1949 Consiliul de Ajutor Economic Reciproc |
Scop | Împiedicarea răspândirii comunismului | Menținerea comunismului, subordonarea statelor față de interesele URSS |
Beneficiari | Austria, Belgia, Luxemburg, Danemarca, Franţa, R.F.G., Grecia, Islanda, Irlanda, Italia, Olanda, Norvegia, Portugalia, Suedia, Elveţia, Turcia, Marea Britanie | RDG, Bulgaria, Polonia, Cehoslovacia, Ungaria și România
Temporar Iugoslavia şi Albania |
- Modele de dezvoltare economică:
Modelul capitalist | Modelul comunist |
Economie de piață
Proprietate privată Implicarea minimă a statului Concurență Productivitate ridicată Nivel ridicat de trai |
Economie dirijistă
Proprietate comună Controlul deplin al statului Lipsa concurenței și a liberei inițiative Productivitate scăzută Nivel scăzut de trai |
- Consecinţele măsurilor economice
Statele democratice = prosperitate
Statele comuniste = declinul vieții
ANEXA 1
Modele economice postbelice în Europa
ANEXA 2
Cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea economică
ANEXA 3
Afiș publicitar din România comunistă
ANEXA 4
INDEX APLICAŢII DIGITALE
Aplicaţii pentru învăţare
Exerciţiu online nr. 1 „De unde vine ajutorul?”; ordonare pe grupe
https://learningapps.org/watch?v=p4rcdnh7c25
Exerciţiu online nr. 2 „Beneficiarii”; ordonare pe grupe
https://learningapps.org/watch?v=pkzf6kmja25
Exerciţiu online nr. 3 „Modele de dezvoltare economică”; ordonare pe grupe
https://learningapps.org/watch?v=pda98oyyk25
Aplicație pentru recapitularea şi fixarea noilor cunoştinţe
Exerciţiu online nr. 4 „Reconstrucție și modele ale dezvoltării economice”; formare perechi
https://learningapps.org/watch?v=pe1qazb6c25
Model de proiect de lecţie folosit în videoclip, în format editabil.