Clasa a VIII-a
1. Cronologia_exerciţii online
2. Recapitulare prin jocuri online
I. Introducere
3. Periodizarea istoriei românilor
II. Preistoria spațiului românesc
4. Epoca pietrei: Culturile Hamangia şi Cucuteni
5. Epoca metalelor: Cultura Monteoru
III. Geto-dacii
6. Izvoare istorice despre get-daci: Herodot, Strabon, Dio Cassius
7. Burebista. Decebal. Cucerirea Daciei de către romani
8. Monumentele lumii daco-romane: Sarmizegetusa, Podul de la Drobeta. Monumentul de la Adamclisi. Columna lui Traian
9. Dacia romană. Romanizare. Creștinism
10. Așezarea slavilor la sudul Dunării. Romanitatea orientală
11. Poporul român – popor romanic
12. Studiu de caz: Surse istorice despre români la sfârșitul mileniului I
IV. Evul Mediu românesc
13. Primele forme de organizare statală
14. Statele medievale în spațiul românesc: Transilvania, Tara Românească, Moldova, Dobrogea
15. Studiu de caz: Diversitate etnică şi confesională în spațiul românesc
16. Spațiul românesc şi politica de cruciadă târzie de la Mircea cel Bătrân la Mihai Viteazul
17. Studiu de caz: Cetăți medievale, Biserica episcopală de la Curtea de Argeș
V. Modernitatea timpurie
18. Constantin Brâncoveanu. Dimitrie Cantemir
19. Iluminism şi reformism: Transilvania sub Habsburgi
20. Secolul fanariot
21. Studiu de caz: Școala Ardeleană. Supplex Libellus Valachorum
VI. Lumea românească până la jumătatea sec. al XIX-lea
22. Românii între Orient şi Occident. Conservatorism şi modernizare
23. Studiu de caz: Tudor Vladimirescu
24. Studiu de caz: Generația pașoptistă. Programe şi consecințe ale revoluției
25. Studiu de caz: Rromii – de la robie la emancipare
VII. România modernă
26. Formarea statului român modern: domnia lui Alexandru Ioan Cuza
27. Regatul României. Carol I
28. Studiu de caz: Constituția din 1866
29. Studiu de caz: Războiul de independență
30. Studiu de caz: Opțiuni politice în România modernă
31. Studiu de caz: Cultura în spațiul românesc. Carol I, ctitorul României moderne
VIII. România secolelor XX-XXI
32. România şi Primul Război Mondial
33. Marea Unire din 1918
34. România interbelică. Economie şi societate – lumea urbană şi lumea rurală
35. Studiu de caz: Orașul: arhitectură modernă şi tradiții rurale
37. Studiu de caz: Minoritățile naționale în România
38. Studiu de caz: Constituțiile din perioada interbelică
39. Studiu de caz: Idei politice în lumea românească interbelică
40. Studiu de caz: Monarhia după Primul Război Mondial
41. România în Al Doilea Război Mondial
42. Studiu de caz: Holocaustul în România: evreii şi romii
44. Studiu de caz: Rezistența anticomunistă
45. Studiu de caz: Viața cotidiană în perioada regimului comunist
46. Studiu de caz: Manipulare şi propagandă. „Omul nou”. Consecințe
47. Studiu de caz: ”Epoca Nicolae Ceaușescu”
48. România în contextul Războiului Rece
49. Regimul politic democratic din 1989 până azi
50. Studiu de caz: Constituția României din 1991
51. Integrarea euroatlantică a României
xxxx
- GIF Evoluţia graniţelor statului român începând cu anul 1859
COMPETENŢE GENERALE
- Utilizarea în contexte diverse a coordonatelor şi reprezentărilor de timp şi spaţiu.
- Utilizarea critică şi reflexivă a limbajului de specialitate şi a surselor istorice.
- Manifestarea comportamentului civic prin valorificarea experienței istorice şi a diversităţii socio-culturale.
- Folosirea autonomă şi responsabilă a instrumentelor necesare învățării permanent.
COMPETENŢE SPECIFICE PENTRU CLASA A VII-A
1.1.Utilizarea coordonatelor de timp şi spaţiu în rezolvarea unor situaţii-problemă.
1.2 Analizarea faptelor istorice utilizând coordonate spaţio-temporale în contexte diferite.
2.1. Prezentarea unei teme istorice prin valorificarea informaţiilor oferite de diverse surse.
3.1.Valorificarea experienţelor istorice oferite de acţiunea personalităţilor/grupurilor în contexte istorice variate.
3.2. Realizarea de proiecte care promovează diversitatea socio-culturală.
4.1. Realizarea unor investigaţii istorice prin utilizarea resurselor multimedia.
4.2. Aplicarea unor tehnici de muncă intelectuală care valorizează cooperarea, disciplina şi perseverenţa.
4.3. Adaptarea perspectivelor transdisciplinare în abordarea unor probleme sensibile şi controversate în istorie şi în viaţa cotidiană.