Bac 2024
Anul şcolar 2023-2024
Variantele de subiecte şi de bareme elaborate pentru examenul naţional de bacalaureat în anul şcolar 2023-2024 de căre Ministerul Educaţiei şi de Inspectoratele Şcolare Judeţene. Surse: subiecte.edu.ro , https://rocnee.eu şi site-urile inspectoratelor
Subiecte şi bareme pentru descărcare
Varianta 3 BAC sesiunea de toamnă (20 august 2024) subiecte şi barem
Varianta 8 BAC subiecte de rezervă subiecte şi barem
Varianta 9 BAC sesiunea specială (22 mai 2024) subiecte şi barem (Bacul olimpicilor)
Varianta 10 BAC sesiunea de vară (2 iulie 2024) subiecte şi barem
SIMULAREA NAŢIONALĂ 2024 subiecte şi barem
SIMULĂRI JUDEŢENE în modulele II, III şi IV
- subiecte IŞJ Ilfov – noiembrie 2023
- subiecte şi barem IŞJ Buzău – decembrie 2023
MODEL de subiecte elaborat de Ministerul Educaţiei pentru BAC 2024: subiecte şi barem
PROGRAMA VALABILĂ PENTRU EXAMENUL NAŢIONAL DE BACALAUREAT DIN anul 2024
(9 teme)
*programa integrală
A. POPOARE ŞI SPAŢII ISTORICE
- Romanitatea românilor în viziunea istoricilor.
B. OAMENII, SOCIETATEA ŞI LUMEA IDEILOR
- Secolul XX – între democraţie şi totalitarism. Ideologii şi practici politice în România şi în Europa.
- Constituţiile din România.
C. STATUL ŞI POLITICA
- Autonomii locale şi instituţii centrale şi în spaţiul românesc (secolele IX-XVIII).
- Statul român modern: de la proiect politic la realizarea României Mari (secolele XVIII-XX)
- România postbelică. Stalinism, naţional-comunism şi disidenţă anticomunistă. Construcţia democraţiei postdecembriste.
D. RELAŢIILE INTERNAŢIONALE
- Spaţiul românesc între diplomaţie şi conflict în Evul Mediu şi la începuturile modernităţii.
- România şi concertul european; de la „criza orientală” la marile alianţe ale secolului XX.
- România în perioada „Războiului rece”.
COMPETENŢE DE EVALUAT
În elaborarea subiectele se au învedere evaluarea următoarelor competenţe formate la disciplina Istorie de-a lungul perioadei şcolarităţii:
- Utilizarea eficientă a comunicării şi a limbajului de specialitate
1.1. Formularea de argumente referitoare la un subiect istoric
1.2. Folosirea limbajului adecvat în cadrul unei prezentări scrise
1.3. Evidenţierea relaţiei cauză – efect într-o succesiune de evenimente sau procese istorice
1.4. Formularea, în scris, a unor opinii referitoare la o temă de istorie
- Exersarea demersurilor şi acţiunilor civice democratice
2.1. Extragerea informaţiei esenţiale dintr-un mesaj
2.2. Descoperirea constantelor în desfăşurarea fenomenelor istorice studiate
- Aplicarea principiilor şi a metodelor adecvate în abordarea surselor istorice
3.1. Selectarea şi comentarea surselor istorice pentru a susţine/ combate un punct de vedere
3.2. Descoperirea în sursele de informare a perspectivelor multiple asupra evenimentelor şi proceselor istorice
3.3. Analiza diversităţii sociale, culturale şi de civilizaţie în istorie pornind de la sursele istorice
- Utilizarea surselor istorice, a metodelor şi a tehnicilor adecvate istoriei pentru rezolvarea de probleme
4.1. Utilizarea adecvată a coordonatelor temporale şi spaţiale relative la un subiect istoric
4.2. Construirea de sinteze tematice