studiu de caz

Impactul şi rolul site-urilor unităţilor de învăţământ preuniversitar

Site-urile unităţilor de învăţământ preuniversitare  au devenit un instrument util şi relativ facil de asigurare a vizibilității acestora prin informațiile pe care le oferă despre structura / misiunea / viziunea / resursele / performanţele etc. lor. În acelaşi timp, aceste site-uri pot fi instrumente de comunicare şi de creare de imagine, asigurând o creştere a audienţei interne, mai ales în rândul elevilor şi părinţilor, dar şi o creştere a audienţei externe, în rândul comunităţii locale, naţionale şi chiar internaţionale. Rezultatele obţinute la concursurile şi olimpiadele şcolare, informaţiile utile despre înscrierile la clasa pregătitoare, rezultatele Examenelor Naţionale sau ale Bacalaureatului, popularizarea proiectelor eTwinning sau Comenius îşi găsesc astăzi locul pe site-urile proprii ale unităţilor de învăţământ preuniversitar contribuind în mod direct la creşterea competitivităţii.

[Ref.: http://scoala6constanta.wordpress.com]

 1. Introducere

Site-urile unităţilor de învăţământ preuniversitare au devenit un instrument util şi relativ facil de asigurare a vizibilității acestora prin informațiile pe care le oferă despre structura / misiunea / viziunea / resursele / performanţele etc. lor. În acelaşi timp, aceste site-uri pot fi instrumente de comunicare şi de creare de imagine, asigurând o creştere a audienţei interne, mai ales în rândul elevilor şi părinţilor, dar şi o creştere a audienţei externe, în rândul comunităţii locale, naţionale şi chiar internaţionale.

 

  1. Studiu de caz: Site-ul Şcolii Gimnaziale nr. 6 „Nicolae Titulescu” Constanţa

Actualul site al Şcolii Gimnaziale nr. 6 „Nicolae Titulescu” Constanţa a fost creat în noiembrie 2011 şi lansat oficial de Ziua  Şcolii (6 decembrie) fiind accesibil la adresa http://scoala6constanta.worpress.com. După circa doi ani de existenţă şi peste 100.000 de accesări (cifră remarcabilă pentru o şcoală gimnazială mică, de circa 400 elevi) suntem în măsură să analizăm, pas cu pas, problemele cu care ne-am confruntat, opţiunile făcute, soluţiile adoptate, variantele posibile, modalităţile de adaptare la situaţia dată şi poziţionarea întregului proiect faţă de alte proiecte similare (unele mai complexe sau mai spectaculoase) ale altor şcoli, cu alte particularităţi.

 

2.1. Alegerea responsabilului

Înaintea acestuia au existat nu mai puţin de cinci site-uri ale şcolii, toate începute, neactualizate şi abandonate de iniţiatorii lor, din diverse raţiuni, subiective şi obiective, pe care le-am analizat înainte de demararea noului proiect, pentru a nu repeta „greşelile trecutului”.

Am remarcat, din analiza situaţiei preliminare, că problema cea mai dificilă, în cazul unui site şcolar, nu este de ordin tehnic şi nu constă în crearea propriu-zisă a site-ului (ce poate reveni în sarcina profesorului de informatică sau a informaticianului şcolii), ci în alimentarea constantă a acestuia cu un conţinut relevant şi în promovarea acestuia în media sau pe reţelele de socializare, după regulile jurnalismului online, în proiectarea judicioasă, suplă, a structurii site-ului, în utilizarea eficientă a lui ca instrument de comunicare şi relaţii publice, în cadrul unei strategii coerente de comunicare (sarcini ce revin îndeosebi consilierului de imagine).

Din consultarea altor site-uri şcolare am constatat că o greşeală managerială frecventă este aceea de a plasa responsabilitatea administrării site-ului unităţii de învăţământ în sarcina profesorului de informatică sau a informaticianului şcolii, şi nu a consilierului de imagine.

De asemenea, am mai realizat că, la nivelul unităţilor şcolare, consilierii de imagine nu au pregătire de specialitate sau experienţă în domeniu decât în foarte rare cazuri. Consilierul de imagine este obligat să exercite, în fapt, pe lângă atribuţiile didactice, o altă meserie, cu statut şi reguli proprii, pentru care nu este însă motivat, recompensele fiind unele simbolice: este şi motivul pentru care mulţi consilieri de imagine preferă să nu se încarce cu responsabilitatea administrării unui site şcolar.

În alte cazuri consilierul de imagine trebuie să colaboreze, pe partea tehnică, cu informaticianul sau profesorul de informatică, cel puţin la început, în etapa proiectării structurii site-ului, şi ulterior, în cazul unor dificultăţi de ordin tehnic care i-ar putea depăşi aria de competenţă.

O altă constatare este că responsabilul cu imaginea şcolii, în speţă consilierul de imagine, nu poate susţine de unul singur un proiect de acest gen: el are nevoie de sprijinul colegilor, dar şi al elevilor şi al părinţilor. Proiectul unui site şcolar presupune muncă în echipă şi îşi dezvăluie o virtute ascunsă, aceea de a consolida relaţiile interpersonale între colegi, între profesori, elevi şi părinţi, între şcoală şi comunitate.

 

2.2. Alegerea domeniului

În acest caz, responsabilul are de optat între cumpărarea unui domeniu personalizat şi găzduirea acestuia contra cost, ceea ce presupune anumite cheltuieli pe termen lung, sau o platformă gratuită. Unele proiecte de site şcolar au fost abandonate inclusiv din raţiuni financiare, aşa că alegerea unei soluţii gratuite s-a impus în primul rând ca o garanţie de viabilitate, în condiţiile în care este greu de prevăzut, chiar şi pe termen scurt, evoluţia disponibilităţii fondurilor băneşti alocate unui asemenea proiect. Numirea unui nou director, cu o altă viziune, schimbarea consilierului de imagine sau redefinirea priorităţilor asociaţiei de părinţi pot periclita viabilitatea unui proiect cu domeniu personalizat, în timp ce varianta găzduirii gratuite elimină aceste riscuri.

 

2.3. Alegerea tipului de site

Necesitatea uşurinţei în administrare (impusă de constatarea anterioară, că de un site şcolar ar trebui să se ocupe consilierul de imagine, care nu este neapărat specialist în informatică) a impus adoptarea unei platforme de tip CMS (content management system). Un site from the scratch, în HTML şi javascript, deşi net superior pe partea de design, este greu de făcut, dar mai ales greu de întreţinut. În plus, Wordpress şi Drupal oferă şi găzduire gratuită, pe wordpress.com, edublogs.org şi drupalgardens.com. Deşi Drupal reprezenta, pe ansamblu, o soluţie mai performantă, am ales Wordpress, din raţiuni de simplitate, dar şi pentru că wordpress.com era mai cunoscut, mai uşor de reţinut şi de tastat decât drupalgardens.com. Am eliminat din start varianta edublogs.org (tot pe platformă Wordpress, special destinat educaţiei, fără reclame) deoarece oferea gratuit doar 32 Mb de găzduire şi prea puţine template-uri şi module pentru o customizare eficientă; în schimb, wordpress.com pune la dispoziţia administratorului 3 Gb, suficiente template-uri şi module, în schimbul găzduirii unor reclame neinvazive, nederanjante, situate în partea de jos a articolelor. În plus, platforma găzduită gratuit de Wordpress asigură upgrade-uri şi update-uri automate, spre deosebire de un CMS instalat pe un domeniu personalizat. Aici trebuie precizat că update-urile la Drupal pe un domeniu personalizat reprezintă o provocare chiar şi pentru specialişti, dezvoltarea unor module fiind abandonată total. Pentru necesităţile unei şcoli, Wordpress s-a dovedit suficient, primând caracterul său prietenos pentru utilizator (user-friendly), care propune inclusiv o interfaţă de administrare în limba română, cu informaţii statistice detaliate. În plus, platforma este deja optimizată pentru motoarele de căutare (SEO), utilizatorul având posibilitatea de a orienta căutarea prin titluri, categorii sau cuvinte-cheie (tag-uri).

 

2.4. Alegerea denumirii

În alegerea denumirii ne-am raportat la comunitatea locală. Chiar după adoptarea denumirii „Nicolae Titulescu” în anul  2003, şcoala a continuat să fie percepută drept „şcoala 6”. Denumirea s-a impus de la sine: http://scoala6constanta.wordpress.com.

 

2.5. Alegerea temei

Am ales tema „Twenty ten”: curată, customizabilă, cu header care se poate schimba la fiecare refresh, cu şase arii pentru widget-uri (două în lateral, patru la subsol) şi, pe deasupra, responsive (complet scalabilă pe dispozitivele mobile, smartphone sau tabletă, pentru care are şi o versiune automată) şi interconectată cu reţelele de socializare (pentru o promovare mai eficientă, în comunitatea online, a noilor articole, în mod automat). De asemenea, platforma oferă posibilitatea abonării celor interesaţi, care pot fi anunţaţi pe e-mail de fiecare dată când apare un articol nou pe site. Numărul maxim de abonaţi a fost 485, scăzând în prezent la 482, imediat după terminarea anului şcolar precedent.

 

2.6. Proiectarea structurii

Proiectarea structurii este facilitată de alegerile anterioare. CMS-ul de tip Wordpress conţine, pe de o parte, pagini cu conţinut fix: „Despre noi” (cu sub-paginile: „Oferta şcolii”, „Clasa pregătitoare / Clasa I”, „Proiecte”, „Scurt istoric”, „Absolvenţii noştri”, „Şcoala de altădată”, „Nicolae Titulescu”), „Resurse umane” (cu sub-paginile: „Personalul şcolii”, „Comitetul de părinţi”, „Consiliul Şcolar al Elevilor”), „Resurse materiale”, „Rezultate” (cu sub-paginile: „Anul şcolar 2012-2013”, „Anul şcolar 2011-2012”, „Anul şcolar 2010-2011”), „Imaginea şcolii în mass-media”, „Parteneri”, „Utile”, „Contact”). Pe de altă parte, pe un site de tip Wordpress există articole sau postări cu conţinut relevant, publicate periodic şi promovate instantaneu în reţelele de socializare. Widget-urile au fost alese şi ordonate după criteriul utilităţii şi al impactului vizual (formular de „Căutare”, linkuri sub formă de butoane către „Kids Corner”, „Clasa Pregătitoare / Clasa I”, „Sigur.info”, dar şi „Cele mai accesate pagini”, „Arhive”, „Număr de accesări”, formular de „Abonare”, zona pentru logare sau spaţiul „publicitar” despre dotările şi succesele şcolii din partea de jos a site-ului). Meniurile s-au dorit intuitive, bine organizate, care să faciliteze navigarea. De asemenea, spre deosebire de alte şcoli, nu am şters de pe site informaţia veche, ci doar am arhivat-o sau am „împins-o” într-o poziţie mai puţin vizibilă, evitând eroarea de a o lua în fiecare an şcolar de la zero. Am păstrat, de asemenea, o unitate „stilistică”, un nivel de accesibilitate. Am asigurat un anumit nivel de interactivitate (prin posibilitatea de a vota, de a comenta, de a partaja în reţelele de socializare, de a se abona, ba chiar prin organizarea unui sondaj de opinie online în perioada premergătoare alegerilor pentru Consiliul Şcolar al Elevilor, sondaj a cărui exactitate a fost ulterior confirmată).

Figura 1. Prima pagină a site-ului

 2.7. Articole

La început, articolele au fost scrise exclusiv de consilierul de imagine. Ulterior au contribuit şi alţi profesori. Cea mai mare reuşită a componentei de jurnalism online a constat însă în publicarea unei serii de articole de către o elevă a şcolii, articole care au şi obţinut un număr record de voturi sau de accesări. Toată comunitatea online din jurul şcolii a participat la promovarea articolelor apărute pe site-ul şcolii. De altfel, strategia de imagine a ţinut cont de specificul unităţii de învăţământ: o şcoală mică, în care toată lumea cunoaşte pe toată lumea, aproape ca o familie; o comunitate, înainte de toate, care îşi anunţă pe site rezultatele la concursuri alături de o galerie foto de la banchetul claselor a VIII-a; un site viu, conectat la realitate, care ţine cont de ce îi interesează în mod real pe elevi, pe profesori şi pe părinţi, şi nu o structură abstractă, de formă.

Consilierul de imagine are datoria de a arhiva articolele apărute în mass-media referitoare la şcoala din care face parte; el poate organiza această informaţie pe site, la vedere, ea fiind disponibilă oricând, oricui; el însuşi o poate prelua, cu copy-paste.

Pentru promovarea articolelor, am creat un cont al şcolii pe Facebook; am căutat elevi sau absolvenţi ai şcolii, am intrat în grupuri ale promoţiilor din trecut, am identificat personalităţi care au trecut prin această şcoală, am dezvoltat cultura organizaţională (prin logo, date despre patronul şcolii, Nicolae Titulescu, sărbătoarea numelui şcolii, de Sf. Nicolae, cultivarea avantajelor diferenţiale, promovarea proiectelor cu tradiţie în şcoală, promovarea ideii de comunitate etc.)

 

2.8. Rezultate

Site-ul şcolii a avut o contribuţie valoroasă la obţinerea celei mai înalte performanţe în cadrul competiţiei Safer Internet Day 2013. În 5 februarie 2013, Școlii Gimnaziale nr. 6 „Nicolae Titulescu” Constanţa i-a fost decernat titlul de „Şcoala Anului 2013” la concursul european, faza naţională, „Safer Internet Day 2013 – Ziua Siguranţei pe Internet 2013”! Acest concurs are loc anual sub egida rețelei europene „INSAFE” – European Safer Internet Network în cadrul programului Safer Internet Plus al Comisiei Europene, fiind promovat la nivel naţional de „Salvaţi copiii!” şi Ministerul Educaţiei Naţionale. Ajunsă la ediția a X-a, Safer Internet Day 2013 a fost sărbătorită în aproximativ 65 de ţări din întreaga lume, tema acestei ediții fiind: „Connect with respect!” („Conectează-te cu respect!”) şi a vizat necesitatea stabilirii unei netichete general acceptate privind navigarea pe Internet. Evenimentul a fost precedat de un concurs național de proiecte adresat copiilor sub titlul „Vrem respect pe Internet”.

 

2.9. Statistici

În prezent site-ul conţine: 88 de articole, 22 de pagini, 5 categorii, 328 de etichete, 44 de comentarii realizate în 24 de luni. Referitor la numărul de accesări avem un total de 101.633 (la 28 septembrie 2013). Luna cea mai aglomerată a fost mai 2013 cu 14.103 de accesări, iar luna cea mai puţin aglomerată a fost noiembrie 2011 cu 503 de accesări (site-ul a fost lansat pe 13 noiembrie 2011). Articolele care au contribuit la realizarea unui „Top 3”al accesărilor au fost: în luna mai 2013 – 14.103 de accesări (Start: Admitere liceu – 2013, Fotogalerie Banchet 2013, În vizită la Târgul Ofertelor Educaţionale, FOTBAL: Locul II la Olimpiada Naţională a Sportului Şcolar, faza zonală, Hristos a-nviat!), iunie 2012 – 11.804 de accesări (Elevii noştri au participat la Cupa „Constantin Dumitru” la fotbal de la Piteşti, Cheia succesului 2012, 50 de minute de magie literară, Bun rămas, Şcoală…, 1626 de accesări într-o singură zi), şi  noiembrie 2012 – 9.827 de accesări (La mulţi ani, România!, Echipa şcolii a câştigat grupa D la Olimpiada Naţională a Sportului Şcolar, Asigurarea securităţii şi siguranţei elevilor, Observatori pentru salvarea delfinilor). Cea mai „aglomerată” zi a fost 23 mai 2913, când s-au înregistrat 1987 de accesări.

O statistică interesant oferită de Wordpress se referă la ţara de provenienţă a vizitatorului site-ului. În mod evident cele mai multe accesări vin din România (91.241 de accesări) urmată de Spania (296 de accesări), Republica Moldova (258 de accesări), Franţa (230 de accesări), SUA (227 de accesări), Germania (214 de accesări), Canada (196 de accesări), Italia (177 de accesări), Marea Britanie (147 de accesări), Turcia (97 de accesări), Algeria şi Israel (ambele cu câte 53 de accesări). Cu mai puţin de 50 de accesări regăsim în statistică vizitatori din: Ucraina, Bulgaria, Belgia, Serbia, Cipru, Ungaria, Suedia, Finlanda, Croaţia, dar şi din Brazilia, Irak, Camerun, Maroc, Bangladeş, Guatemala, Ghana, Argentina, Mexic şi Taiwan.

 

  1. Concluzii

Un site bine creat şi administrat devine un instrument extrem de util şi de eficace în crearea de imagine, în creşterea audienţei interne şi externe, asigurând accesul nemijlocit la informaţie pentru comunitate.

Fluxul de ştiri din viaţa şcolii poate constitui baza pentru realizarea unei reviste şcolare online.

 

Bibliografie

[1] Dorina Chiriţescu, Angela Teşeleanu, Competenţă în mass-media. Ghidul profesorului, Bucureşti, Editura Humanitas Educaţional, 2005.

[2] Paul Dobrescu, Alina Bârgăuan, Mass-media şi societatea, Editura comunicare.ro, Bucuresti, 2001, cap. Mass-media şi societatea.

[3] Delia Oprea (coord.), Profesorul creator de soft educaţional, suport de curs, f. e., Bucureşti, 2010.

 

 

Publicat în volumul colectiv „Lucrările Conferinţei Naţionale de Învăţământ Virtual” (CNIV), ediţia a XI-a, Bucureşti, Editura Universității din Bucureşti, 2013

error: Content is protected !!