jurnal de catedră

De ce nu spun nimănui ce manual de istorie să-şi aleagă

În septembrie 2022, există 8 manuale de istorie pentru clasa a V-a, dintre care profesorii au de ales unul singur: îl vor folosi la clasă pentru cel puţin 4 ani. Îşi dispută atenția profesorilor de istorie 8 edituri şi 20 de autori: edituri cu notorietate şi cifră de afaceri, autori cu o reputație consolidată sau în plină ascensiune; toate manualele sunt conforme; toate respectă programa şcolară şi toate au trecut de verificări şi selecții succesive şi au ceva bun şi foarte bun de oferit.

Părerile colegilor, îndemnurile editurilor, postările persoanelor cu notorietate în domeniul educației sunt foarte prețioase pentru mine, pot ține cont de ele dar, în definitiv, alegerea finală este NUMAI a mea,  pentru că EU va trebui să trăiesc cu această alegere, cel puţin 4 ani.

 Fiecare profesor îşi cunoaște meseria şi poate să aleagă ce i se potrivește mai bine, indiferent de cântecele de sirenă din social-media, de marketing sau de PR, ale editurilor, ale autorilor sau ale formatorilor de opinie ori ale influencerilor cu normă întreagă… sau cu fracţie de normă.

Marea majoritatea a colegilor a folosit deja la clasă, timp de 4 ani, unul dintre cele opt manuale. I-a văzut valoarea, i-a explorat potențialul, i-a observat slăbiciunile. Are deja câteva repere. Manualul a trecut – sau nu –proba timpului. Ne place – sau e loc de mai bine. Poate noi înşine am evoluat semnificativ. Ce am remarcat eu poate nu le-a atras atenţia altor colegi – şi invers, inerenta doză de subiectivism neputând fi negată.

Alegerea manualului de la clasă este, în ultimă instanţă, o chestiune de compatibilitate personală şi nicidecum de conformism colegial sau amical.

 Anul acesta am ales să ies din zona de confort şi să schimb manualul de la clasă. Şi nu, nu am să indic numele niciunui autor ori editura, deoarece nu mi se pare benefic să alegeţi manualul pentru care am optat eu: fiecare coleg să-l selecteze pe cel care i se potrivește mai bine. Las un singur indiciu: m-am gândit la tipologiile elevilor de astăzi care nu mai seamănă cu elevii de altădată...

Sunt Mirela Roşioru, profesor de istorie şi, după 24 de ani în învăţământul preuniversitar, am învăţat că posibilitatea de a alege este în acelaşi timp neprețuită şi plină de capcane. Pentru că vom trăi cu alegerile noastre zi de zi, săptămână de săptămână, an de an…

Azi aleg să NU spun nimănui CE manual să-şi aleagă. Este un privilegiu care nu trebuie respins, dimpotrivă: pe baza acestui angajament, a acestei asumări, ne vom onora misiunea fundamentală, elevii şi, nu în ultimul rând, vocația personală.

 

error: Content is protected !!